Den lilla mobiloperatören Fello känns kanske fortfarande som en uppstickare på den svenska telekommarknaden – särskilt om man jämför med storoperatörerna Telia, Telenor, Tele2 och Tre. I själva verket har Fello faktiskt funnits på den svenska marknaden i 7 år. Operatören är numera inte så liten längre, eftersom de är en del av Telias större koncern.

Vi tar en titt på Fellos historia – från en liten enskilt aktör med en ny vision till en del av Sveriges största operatör inom telekom. Hur har resan sett ut? 

Fello föddes ur missnöje

Fello började som en idé hos två syskon från Göteborg. De var trötta på telekombranschens dåliga villkor, missnöjda kunder och tomma löften. Marknadens då billigaste mobilabonnemang visade sig inte alls vara särskilt billigt, och när kundservice kontaktades var hjälpen knapphändig.

Hur förändrar man en bransch där de stora operatörerna är de som styr och ställer? Syskonen startade Fello, en liten operatör med kunden i fokus i hopp om att skaka liv i en telekombransch som stagnerat. Idén var enkel: kunden ska få precis det den betalar för – och det ska vara tydligt. Inga krångliga villkor, inga svårläsliga texten i liten stil och framför allt inga asterisker med dold information.

Idag är detta en säljstrategi som de flesta mindre och virtuella operatörer har – enkla abonnemang med fast pris, tydliga villkor och inga överraskningar på mobilfakturan. 

En liten operatör i ett stort mobilnät 

Fello startades som en fristående operatör i Telias nät 2015. Under många år tuffade operatören på och höll sina löften – de erbjöd det absolut billigaste mobilabonnemanget på den svenska marknaden. Förutom att vara en riktigt billig operatör så erbjöd de även den absolut bästa täckningen i Telias stora mobilnät. Det bästa av två världar enligt många. 

Fello blir officiellt en del av Telia

En stor förändring kom för den lilla operatören 2020. Då blev de nämligen officiellt en del av Telia och inte längre en fristående operatör i det stora mobilnätet. 

Precis som Halebop så är Fello numera en systeroperatör till Telia. De finns dock kvar som ett eget varumärke med sina egna villkor och sin egen prissättning. De har fortfarande ett av de billigaste mobilabonnemanget på marknaden (om än med lite surf, men samtalen och sms:en är fria).

Fello firar sju år

Nu har Fello alltså funnits på den svenska marknaden i sju år – fem av dem som en fristående operatör och två av dem under Telias regi. De fortsätter att utmana marknaden med sina låga priser, rabatter till seniorer, studenter och barn, och tydliga och enkla villkor. 

För att fira ger de alla sina kunder, både nya och nuvarande, fri surf under 7 dagar.

Läs mer om Fellos abonnemang här.